Finanstilsynet advarer Jyske Bank for forkert inkasso

Stock Photo, tags: finanstilsynet jyske bank - upload.wikimedia.org

Den 11. juli gav Finanstilsynet Jyske Bank et påbud om at stoppe den forkerte inkassopraksis gennem årene. Banken reagerede ved at undersøge de kunder, der var berørt af dette problem.

I den ti sider lange kendelse delte Finanstilsynet, at Jyske Bank fandt fejl ved inddrivelsen af kunders gæld i 2020. Banken blev dog ved med at tage den forkerte gæld indtil maj 2023.

Finanstilsynet lagde vægt på, at Jyske Banks handling var i strid med myndighedens regler for god skik, fordi gælden var fejlberegnet.

“Finanstilsynet finder, at god skik reglerne indebærer, at banken ikke kun i de tilfælde, hvor der er risiko for overopkrævning, men også i de tilfælde, hvor gælden systematisk kan være opgjort forkert, som følge af generelle fejlkilder, ikke må fortsætte opkrævningen af gæld,” skrev Finanstilsynet.

Myndigheden bad også Jyske Bank om at informere berørte kunder om disse fejl, så de ville vide om situationen.

“Herudover pålægger Finanstilsynet Jyske Bank i overensstemmelse med god skik reglerne at orientere de kunder, som banken vurderer, kan være berørt af sagen om fejl i bankens gældsinddrivelse, og hvis gæld fortsat ikke er gen- beregnet,” skrev Finanstilsynet.

Jyske Bank har via en officiel erklæring undskyldt sine kunder. Den accepterede også ordren fra FSA. Banken nævnte også, at kunderne er blevet kompenseret for overbelastningen af gælden eller fået nedbragt den resterende gæld.

1.200 sager er i bero

I maj fandt TV 2 og Berlingske ud af, at Jyske Bank stadig inddrev gæld hos omkring 1.200 personer, selvom der kunne have været fejl.

Bankens områdechef Torben Hansen fortalte, at kun få kunder var berørt. Jyske Bank fortsatte med at inddrive gæld under efterforskningen af denne sag.

Jyske Bank holdt dog op med at tage penge fra de 1.200 kunder og satte deres sager i bero. Nyhedsmediet rapporterede, at banken holdt sagerne, efter at FSA sendte dem en formel anmodning om at gennemgå situationen.

Cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen, var ærgerlig over Jyske Banks beslutning. Han sagde, at banken kun ville handle, hvis medierne og Finanstilsynet greb ind.

“Det undrer mig, at banken ikke har sat sagerne i bero, indtil man har undersøgt sagerne til bunds,” sagde Pedersen til TV2.

Erhvervsminister Morten Bødskov har på det seneste udtrykt sin bekymring over talrige gigantiske danske bankers spørgsmål. I forhold til Jyske Banks forhold forventede Bødskov også, at den snart ville få dem afklaret.