Flere banker i Danmark overvejer at give Dankort adgang til mobilbetaling. Dette træk omfatter integration af Dankort med Apple Play.
Danske Bank var den første danske bank til at åbne Dankort til betaling via Apple Pay i oktober sidste år. Børsen fortalte, at presset for andre banker for at gøre det samme steg.
Andre banker tillader kun kunder at betale med internationale kort som Visa/Dankort eller Mastercard. Det bidrog også til Dankorts tab af markedsandele på det udenlandske kort.
Sidste forår viste en undersøgelse, at mange butiksbetalinger blev udført med Apple Pay. De Samvirkende Købmænd vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen forklarede udviklingen spredning i store danske byer.
“Man kan sagtens se, at hver femte betaling i storbyerne kan være med Apple Pay, og der er også butikker, hvor det nok har passeret hver fjerde betaling. Det kan jeg godt se for mig,” sagde Nielsen.
Børsen bemærkede, at Apple Pays brug er tredoblet fra 2020 til 2021 i Coop siden lanceringen i Danmark i slutningen af 2017.
I 2021 konstaterede Nationalbanken, at Apple Pay tegnede sig for 42 procent af mobilbetalinger foretaget i fysiske butikker i Danmark. MobilePay fulgte den med 22 procent, Dankort-appen med 19 procent og Google Pay med seks procent.
Pres fra Nets og regeringen
Ifølge Børsen presser den digitale betalingsløsningsvirksomhed Nets og erhvervsminister Morten Bødskov aktivt danske banker på at give Dankort adgang til mobilbetaling, især Apple Pay.
Dette pres fulgte Danske Banks første skridt. Det resulterede i, at en af storbankerne, Jyske Bank, måtte revurdere situationen. Jyske Banks administrerende direktør Anders Dam bekræftede flytningen.
“Den melding, der kom fra Nets, er jo ny, og der er også kommet en appel fra ministeren. Jeg lyser af det prøver vi at sætte os ned og revurdere situationen,” sagde Dam.
Sydbank, Nykredit og Spar Nord var også villige til at overveje at aktivere Dankort til Apple Pay for kunder.
Nets har forsøgt at erobre det danske mobilbetalingsmarked med sin Dankort-applikation. Nets droppede dog strategien i 2022 på grund af appens svigt i at konkurrere med andre mobilbetalinger, herunder Apple Pay og Mobilepay.